Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου του Νεομάρτυρα εξ Ιωαννίνων

Ο Ιερός Ναός προς τιμήν του Αγίου Γεωργίου του Νεομάρτυρα βρίσκεται κτισμένος σε μια πανέμορφη τοποθεσία με υπέροχη θέα, πάνω στο λόφο που ενώνει τα χωριά Αργυρό Πηγάδι και Αμβρακιά.

Χρήστος Κατσιμπίνης, Αρχιτέκτονας:

Βρισκόμαστε μπροστά στο ναίδριο του Αγίου Γεωργίου που κτίστηκε μετά και συγχρόνως με το μαρτύριο του Αγίου το 1838. Έγινε από τους κατοίκους του χωριού που προέρχονταν από τα Ιωάννινα και είχαν βρεί καταφύγιο στο χωριό.

Γιώργος Χ. Κωνσταντινίδης:

Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με το Ναό του Αγίου Γεωργίου του Νεομάρτυρα στο Αργυρό Πηγάδι.
Το πρώτο έχει να κάνει με τη θέση του Ναού που είναι κτισμένος πάνω στο λόφο που συνδέει την Αμβρακιά με το Αργυρό Πηγάδι, σε μια τοποθεσία με υπέροχη θέα, μέσα στο ελατοδάσος.
Το δεύτερο είναι το ότι ο Ναός είναι κτισμένος πάνω σε κάποιο αρχαιότερο κτίσμα ίσως μια φρυκτωρία της Αιτωλικής Συμπολιτείας και δείχνει τη συνέχεια της ζωής στην περιοχή.
Και το τρίτο έχει να κάνει με την αρχιτεκτονική του ναού που είναι ένα καταπληκτικό μνημείο εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής στην περιοχή μας.

Χρήστος Κατσιμπίνης:

Υπάρχουν υπολείμματα από αρχαιότερες κατασκευές της Αιτωλικής Συμπολιτείας, μάλλον φρυκτωρίας, γιατί βρισκόταν σε ένα σημείο που επέβλεπε ολόκληρη τη γύρω περιοχή.. Και επί των θεμελίων αρχαίων κατασκευών έγιναν τα θεμέλια του ναού του Αγίου Γεωργίου του Νεομάρτυρα.

Αρχιτεκτονική

Ο Ναός είναι ένα μοναδικό δείγμα, στο νομό Αιτωλ/νίας, εκκλησιαστικής Αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα.

Χρήστος Κατσιμπίνης:

Από αρχιτεκτονικής πλευράς το ναϊδριο ανήκει στα μεταβυζαντινά μνημεία και είναι μοναδικό στην περιοχή της Αιτωλ/νιας. Ομοιάζει με το Ναό του Τιμίου Σταυρού στην Κρανιά Απροποτάμου και φαίνεται ότι οι ίδιοι μαστόροι έκτισαν το ναό… Ονομάζεται και κάποιος Πέτρου που είχε έρθει από την Πάργα.

Οι βασικές διαστάσεις του ναού είναι: πλάτος 7,78μ , μήκος 10,50μ χωρίς την προεξέχουσα κόγχη του Ιερού. Το ύψος του κεντρικού τρούλου εσωτερικά από το δάπεδο είναι 8,30μ και εξωτερικά 8,50μ. Το εμβαδόν του είναι 84,70τ.μ.

Ο τύπος της αρχιτεκτονικής του ναϊδρίου είναι πεντάτρουλος σταυροειδής εγγεγραμμένος, μετά κεντρικού τρούλου.

Ο κεντρικός κυλινδρικός τρούλος στηρίζεται επί τεσσάρων τόξων και τεσσάρων κιόνων στην ένωση των ημικυλινδρικών θόλων των κεραιών του σχηματιζόμενου σταυρού. Οι τέσσερις κυλινδρικοί τρούλοι καταλαμβάνουν τα γωνιαία διαμερίσματα του ναού.

Δυο φουρνικά ή ασπίδες παρεμβάλλονται μεταξύ των τρούλων των πλαγίων κλιτών. Ο πεντάτρουλος ναός φέρει σε κάθε τρούλο του μεταλλικό σταυρό σε σχήμα στιλέτου.

Η ανέγερση του ναού άρχισε το 1841, 3 μόλις χρόνια μετά το μαρτύριο του Αγίου, το 1838. και ολοκληρώθηκε το 1847.

Στην κτητορική επιγραφή που υπάρχει στο εξωτερικό του κεντρικού τρούλου αναγράφεται:

ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΑΛΑΓΑΝΗΣ

Σύμφωνα με την τοπική παράδοση ο Βασίλειος Ταλαγάνης πήρε στον ύπνο του εντολή και οδηγίες από τον ίδιο τον Άγιο για την ανέγερση του ναού. Το σίγουρο είναι ότι ο Ταλαγάνης πρωτοστάτησε στην προσπάθεια συγκέντρωσης χρημάτων και την κινητοποίηση των κατοίκων των γειτονικών χωριών, εμφανιζόμενος τελικά ως κτήτορας του ναού.

Γιώργος Χ. Κωνσταντινίδης:

Ο Ναός ολοκληρώθηκε το 1847 με κινητοποίηση των κατοίκων όλης της περιοχής. Βεβαίως σαν κτήτορας του Ναού στην κτητορική επιγραφή φαίνεται ο Βασίλειος Ταλαγάνης αλλά είναι φανερό ότι μόνος του ο Ταλαγάνης δεν μπορούσε να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο. Χρειάστηκε να συγκροτηθεί μια ερανική επιτροπή που έφτασε μέχρι το Αγρίνιο και τη Ναύπακτο για να συγκεντρώσει τα απαραίτητα χρήματα.

Επίσης για τη μεταφορά των υλικών κινητοποιήθηκαν οι κάτοικοι και κυρίως οι γυναίκες, και του Αργυρού Πηγαδίου και της Αμβρακιάς. Οι πορόλιθοι που χρησιμοποιήθηκαν μεταφέρθηκαν οι μεν σκουρόχρωμοι από τη θέση Ζερβά του συνοικισμού του Τσορνόκου ενώ οι ανοιχτόχρωμοι από κάποια τοποθεσία της Αμβρακιάς. Χρειάστηκε λοιπόν μια μεγάλη κινητοποίηση για να κτιστεί ο ναός.

Πέρα από τη θαυματουργική πλευρά, φαίνεται πως οι Ηπειρώτες αγωνιστές που βρήκαν εκείνη την εποχή καταφύγιο στα ορεινά χωριά του Απόκουρου και ειδικά στο Αργυρό Πηγάδι είναι αυτοί που μετέφεραν το μήνυμα για το μαρτύριο του Αγίου.

Ο ίδιος ο Βασίλειος Ταλαγάνης με το επώνυμο Θανασόπουλος είχε φτάσει διωκόμενος και εγκαταστάθηκε στο Αργυρό Πηγάδι λίγα χρόνια πριν, καταγόμενος από τους Χαλκιάδες της Άρτας. Σίγουρα είχε διασυνδέσεις με άλλους διωκόμενους Ηπειρώτες. Η είδηση για το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου τον συγκίνησε και πήρε την απόφαση να πρωτοστατήσει στο κτίσιμο Ναού προς τιμήν του Αγίου. Συγκρότησε Επιτροπή για τη συγκέντρωση χρημάτων σε όλο το νομό.

Βασικός υποστηρικτής και χρηματοδότης φαίνεται να ήταν ο Σουλιώτης οπλαρχηγός, με έδρα το Αγρίνιο, Νικόλαος Κάσκαρης, ο οποίος χαρίζει και την εικόνα με το μαρτύριον του Αγίου και επιγραφή:

Δέησις του δούλου του Θεού Νικολάου Κάσκαρη 1847 Ιουλίου 21. Χείρ Κ. Λάμπρου

Δεν είναι σίγουρα άσχετο ότι για το κτίσιμο του Ναού ενδιαφέρθηκαν άνθρωποι που κρατούσαν τουφέκια το γεγονός ότι και στις τέσσερις πλευρές του ναού υπάρχουν τυφεκιοθυρίδες, έτσι που μέσα από το ναό μπορεί να ελεγχθεί όλη η γύρω του περιοχή.

Γράφει ο γνωστός συμβολαιογράφος και συγγραφέας Κ.Δ. Μαραγιάννης στο βιβλίο του «Το Αργυρό Πηγάδι (Γκιρτοβός) και ο ναός του Αγίου Γεωργίου»:

Από έρευνά μου προέκυψε ότι μετά την έξοδο του Μεσολογγίου το 1826 ήλθαν εδώ πολλοί Σουλιώτες να κρυφτούν από τους Τούρκους και να επιζήσουν. Εδώ ήτανε τότε και οι άλλοι Ηπειρώτες και σε αυτούς εδώ, όπως διάβασα παλαιά σε κείμενα του Ηπειρώτη ιστορικού Β. Κραψίτη, πολλοί αγωνιστές του ’21 του Μεσολογγίου, ξένοι και Ηπειρώτες Σουλιώτες άφησαν τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους στα χωριά του Απόκουρου, τα οποία χωριά ήταν άσυλο και απόρθητο φρούριο της Αιτωλίας. Τα χωριά Τζιωρνόκος του Αργροπηγαδίου και το χωριό Δερμάτι Ευρυτανίας, ήταν τα πλέον αποκλεισμένα και απροσπέλαστα με κάθε μέσο χωριά της Ρούμελης στη Νεότερη Ελλάδα…

Στο βιβλίο του «Το Αγρίνιο. Μια περιδιάβαση στον τόπο. Μια προσέγγιση σε πρόσωπα και γεγονότα» γράφει ο Κώστας Δ. Μαραγιάννης για το Νικόλαο Κάσκαρη:

Οπλαρχηγός του 1821. Καταγόταν από το Σούλι, αλλά η οικογένεια αυτή κατ’ ομολογία του αείμνηστου Δικηγόρου και Εθνοσυμβούλου Τάσου Γ.Ακρίδα εγκαταστάθηκε καταδιωκόμενη από τους Τούρκους στο Αργυρό Πηγάδι (Γκιρτοβός) Θέρμου. Από εκεί κατέβηκε στο Αγρίνιο μετά την απελευθέρωση του 1821.

Οι περισσότερες από τις οικογένειες που ζουν και σήμερα στο Αργυρό Πηγάδι ή κατάγονται από αυτό, έχουν ηπειρώτικη καταγωγή.

Στο κέντρο του δαπέδου του ναού υπάρχει ανάγλυφη παράσταση με κεντρικό της θέμα ένα δικέφαλο αετό.

Η Αγία Τράπεζα

Γιώργος Χ. Κωνσταντιννίδης:

Στο χώρο δίπλα στο Ναό υπάρχουν δυο κελιά κατεστραμμένα σήμερα, στα οποία σε διαφορετικές εποχές μόνασαν δυο μοναχοί καταγόμενοι από το Αργυρό Πηγάδι. Ο πρώτος είναι Παρθένιος Κότσαλος (φωτογραφία), που μόνασε κάποια χρόνια εδώ και μετά έφυγε και ο άλλος είναι ο Φιλάρετος κατά κόσμος Φώτιος Αποστόλου Καραγεώργος που σύμφωνα με το Γιάννη Κότσαλο, μόνασε κάποια χρόνια εδώ και μετά πήγε στο μοναστήρι της Δερβέκιστας και από εκεί και πέρα χάθηκαν τα ίχνη του για το χωριό.

Ο Ναός έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως μνημείο που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας.

Γιώργος Χ. Κωνσταντινίδης:

Βεβαίως στα χρόνια που μεσολάβησαν ο ναός υπέστη φθορές. Οι παρεμβάσεις που έγιναν κατά καιρούς από τους ντόπιους μαστόρους δεν ήταν πάντα οι καλύτερες, οι σεισμοί του 2007 και 2008 προκάλεσαν μεγάλες ζημιές. Οι κάτοικοι του χωριού βρεθήκαμε μπροστά στον κίνδυνο κατάρρευσης του ναού ή την ανάγκη να αντιδράσουμε προσπαθώντας να τον διασώσουμε. Έγιναν οι μελέτες μέσα από το Δήμο Θέρμου από τους αρχιτέκτονες Χρήστο Κατσιμπίνη και Δημήτρη Παπακωνσταντίνου. Όταν όμως φτάσαμε στη χρηματοδότηση του έργου δυστυχώς δεν υπήρξε καμιά ανταπόκριση από την Πολιτεία. Έτσι υποχρεώθηκε ο Σύνδεσμος Αργυροπηγαδιτών μαζί με το τοπικό Εκκλησιαστικό Συμβούλιο να πάρουν την πρωτοβουλία, να απευθυνθούν κατ’ αρχήν στους καταγόμενους από το Αργυρό Πηγάδι και μετά στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής ώστε να δώσει ο καθένας ό,τι μπορούσε ώστε να διασωθεί ο ναός, κάτι που έγινε σε βαθμό εκπληκτικό.

Χρήστος Κατσιμπίνης:

Για την αναστύλωση του ναϊδρίου αυτού έγιναν μελέτες που ενεκρίθησαν από τη Διεύθυνση Βυζαντινών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και άρχισαν οι εργασίες. Αρχίσαμε με την υποθεμελίωση, στερέωση και τον καθαρισμό των τρούλων, και κατόπιν στο δάπεδο. Ενίσχυση των τόξων, με τους ελκυστήρες, κατόπιν την τοιχοποιία, συρραφή ρηγματώσεων… Βεβαίως όλα αυτά έγιναν μέσα σε μεγάλο χρονικό διάστημα. Σήμερα έχουμε την τύχη και την ευκαιρία να παρουσιάσουμε αυτό το μνημείο.

Σήμερα μπορούμε να αξιολογήσουμε την αναστύλωση αυτή που αποτελεί ένα παράδειγμα καλής αναστύλωσης και ένα προσκύνημα για την περιοχή.
Να αξιολογήσουμε το έργο αυτό το οποίο οφείλεται στους κατοίκους του χωριού οι οποίοι με μεγάλες θυσίες, και οικονομικές και προσωπικές, εδιέθεσαν και χρόνο ώστε να αναστυλωθεί το ναϊδριο.

Οι σημαντικότερες εργασίες που έγιναν ήταν η υποθεμελίωση που έγινε περιμετρικά του ναϊδρίου και η συντήρηση της τοιχοποιίας με συρραφές σε περιοχές που υπήρχαν ρηγματώσεις. Απεκαταστάθηκαν ελκυστήρες. Καθαρίστηκε το δάπεδο και απεκαλύφθη ο ομφαλός του ναού ο αετός. Άλλα διακοσμητικά στοιχεία είναι τα περιστέρια και η κτητορική επιγραφή που υπάρχει στη δυτική πλευρά.

Έχουν γίνει πολλές εργασίες. Αντικαταστάθηκαν οι πόρτες δυτικά και βόρια, τα παράθυρα, το τέμπλο, η αγία Τράπεζα. Τοιχογραφία Πλατυτέρας. Υπολείπονται οι μεταλλικοί ελκυστήρες. Ο φωτισμός. Πιστεύουμε πως όλη αυτή η εργασία έχει πραγματοποιηθεί στο τελειότερο που μπορούσαμε να κάνουμε και ευχόμαστε να οργανωθούν και τα άλλα μνημεία.

Γιώργος Χ. Κωνσταντινίδης:

Έτσι ο ναός αποκαταστάθηκε, διαμορφώθηκε και ο περιβάλλων χώρος, έτσι που σήμερα είναι ένα κόσμημα για την περιοχή ολόκληρη. Οι εργασίες που απομένουν είναι πλέον πολύ λίγες και είμαστε σίγουροι ότι και αυτές θα ολοκληρωθούν.

O Ναός εορτάζει στις 17 Ιανουαρίου. Εδώ και λίγα χρόνια πραγματοποιείται εορταστική λειτουργία και κάθε Αύγουστο, το Σάββατο πριν το Δεκαπεντάυγουστο, και ο Ναός γίνεται σημείο συνάντησης.

Στις φωτογραφίες:

  • Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Κοσμάς σε λειτουργία στο Ναό.
  • H καμπάνα του Αγίου Γεωργίου (Φέρει την επιγραφή: «ΔΑΠΑΝΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΟΝ ΙΑ  Δ  ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΥ  ΠΡΟΥΣΣΟΣ 1868»)

Μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο: «Ο ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΟΣ ΣΥΝΤΟΜΟΣ –ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΝΕΓΕΡΣΕΩΣ του Ιερού Ναού της Κοινότητος Αργυρό Πηγάδι Τριχωνίδος, όπως αναφέρει η παράδοση των χωριανών», του Ιωάννη Γ. Πριόβολου

Και τα Ξωκλήσια μας:

  • Η Παναγία (στο συνοικισμό, το γραφικό εκκλησάκι που γιορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο. Στην Αιτωλοακαρνανική και Ευρυτανική Εγκυκλοπαίδεια [Τομ. Β  Αργυρό Πηγάδιον] αναφέρεται ως έτος κτίσης του ναού το 1890.)
  • Ο Προφήτης Ηλίας (μέχρι το 1993 στην κορυφή της Τριανταφυλλιάς και από τότε στη Σκάλα ο νέος Ναός)
  • Ο Ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (Κτίστηκε το 1970 με δωρεά του Αθανασίου Καραγεώργου)